نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 613 )
ســوره 4 : نســـاء ( مدنی ـ 176 آیه دارد ـ جزء چهارم ـ صفحه 77)
[ منبع و مأخذ : کشف الاسرار و عدة الابرار خواجه عبدالله انصاری (کلیک) ، متوفی قرن پنجم هجری ]
( قسمت سی و پنجــم )
مـزد بــزرگ
... دوم ؛ صدقه به تن ؛ که قیام به حق است ...
( جزء پنجــم صفحه 97)
بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم
114 ـ لاَّ خَیْرَ فِی کَثِیرٍ مِّن نَّجْوَاهُمْ إِلاَّ مَنْ أَمَرَ بِصَدَقَةٍ
أَوْ مَعْــــرُوفٍ أَوْ إِصْـــلاَحٍ بَیْنَ النَّـــاسِ وَ مَن یَفْعَـــلْ
ذَلِکَ ابْتَغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ فَسَوْفَ نُؤْتِیهِ أَجْرًا عَظِیمًا
تفسیر لفظی :
بسیاری از رازگوئی آنها نیکوئی ندارد ، جز آن که آن رازها فرمان نفقه دادن
یا کار نیــک کــردن یا اصـــلاح بیـن مردمـــان باشــد ،
و هرکس از این ســه کار به قصد خشنودی خداوند کند ،
ما مـــزد بـــزرگی به او خواهیم داد.
تفسیر ادبی و عرفانی :
بدان که بهترین کارهای بندگان سه چیـــز است :
صدقه ، معروف ، اصلاح میان مردم ،
و بهتری ِ این سه عمل از این رو است که ؛
خوبی آن به دیگران هم می رسد ،
زیرا عجب نیست که برای خود دری برگشائی ،
و جوانمردی و عجب آن است که برای دیگری دری بگشائی !
و امّا صدقه سه قسم است :
اول ؛ صدقه به مال ؛
که مواسات با فقرا است در انفاق نعمت ،
دوم ؛ صدقه به تن ؛
که قیام به حق است در خدمت به مردم ،
سوم ؛ صدقه به دل ؛
که وفاداری به حسن نیت و توکید همت است با آنان ،
یک نوع صدقه ی بر توانگران است !
که بر ایشان جود کنی !
و نیازمندی خود را به آنان عرضه نکنی !
و از نیکوکاریِ آنان امید برداری !
و چون این صدقه و آن معروف و آن اصلاح
هر سه در یکی جمع شود ،
سر تا پا عین حرمت گردد ،
و مقبول درگاه احدیت افتد ،
و نامش به راستی برند و با راستان محشور گردانند ،
این است آن مزد بزرگی که خداوند به آنان وعده داده است .
همه مشکلات و گرفتــــاری های ما ناشی از غیبت طــــولانــــی مولایمــــــان محبــوب دل هـــا و منجـــی انســان هـا قائـم آل محمّـد (ص) حضرت امــام مهــدی (عج) است پس برای تعجیل در فـرج مبارکشـان دعـــــا کنیم
موضوع :